Bärkassar med tryckNär en person lämnar en butik som har påsar med till exempel butikens namn och en fyndig slogan så fungerar bärkassarna med tryck som en vandrande annons. När en person börjar känna igen en bärkasse som många människor på gatorna och varumärket är nytt för dem, kommer de vanligtvis vara nyfikna på vad verksamheten är och varför det är så populärt. Ett bra exempel för att förklara detta kan vara ett populärt matställe. När många människor till exempel  går omkring på gatorna och håller likadana bärkassar med tryck för en restaurang  som erbjuder ”hämtmat” frestas ofta många andra att gå och testa den. Uppenbarligen måste denna märkesreklam kombineras med en bra produkt eller tjänst.

Det andra sättet på vilket tryckta bärkassar kan vara ett effektivt PR-verktyg är genom att föra tillbaka tidigare kunder. När en person får syn på ett märke som de redan känner till och de kan sätta den i samband med en positiv upplevelse kommer de sannolikt att dras tillbaka till denna verksamhet. Varumärkets erkännande kan påminna dem om en tidigare produkt som de gillade och detta kan dra tidigare kunder till verksamheten i fråga.